maandag 16 januari 2023

Brette Haus

Als kleding in je koffer moet, is vouwen een logische oplossing. Maar woningen inklappen om te vervoeren, ligt minder voor de hand. Gennadii Bakunin en zijn team laten zien, dat het gewoon kan. Hun kleinste hutje met een gebruiksoppervlak van 21 m2, kan worden opgevouwen tot een pakketje van 2,4 x 3,0 x 2,9 meter (lxbxh). Applaus voor de uitklapkunstenaars.

“Als ik naar kleine gebouwtjes kijk, moet ik gelijk denken aan transformeerbare huizen. Containers en modulaire prefab woningen vind ik mooi, maar ik heb altijd het gevoel dat ik iets mis”, zegt Gennadii Bakunin, CEO en oprichter van Brette Haus. “Ik vind de containers niet echt duurzaam en ze zijn vaak smal. Bovendien zijn de modulaire modules vaak maar traag te demonteren.” De vouw pionier vond een manier om een flinke ruimte in zijn geheel draagbaar te maken.

Cross Laminated Timber (kruislings gelaagd hout) blijkt dé oplossing te zijn. Gennadii zegt: “De technologie is relatief nieuw en het is de enige technologie die het mogelijk maakt om dynamische belastingen en hout te combineren.” Het boek "Nomadic Living" van Sibylla Kramer vormt zijn inspiratiebron. Na de eerste kennismaking met het boek is hij direct aan de slag gegaan met de ontwikkeling van het vouwhuis samen met medeoprichters Sergey Khachiyan en Vladimir Dudin. Het resultaat, Brette Haus, spreekt tot de verbeelding.

Word je blij van dit soort gave huisjes? Bestel dan een van m'n boekjes:


illustraties Marcel van Mierlo



Lees hier het hele artikel:


Cubes van Nestron Singapore