donderdag 31 maart 2022

Een leef bol met industriële allure



Jag Virdie heeft dertig jaar als engineer gewerkt in de auto- en luchtvaartindustrie en verbaast zich regelmatig over de bouwwereld, die maar beperkt gebruik maakt van de know how uit deze industrietakken. Met z’n kinderen bouwde hij al houten kayaks en later bolvormige boomhutten. En met Conker geeft de bevlogen engineer definitief vorm aan zijn missie: een kleine woning met industriële allure.

De in Wistaston (Verenigd Koninkrijk) gevestigde ontwerper wil graag een vernieuwende impuls geven aan bouwen. Hij maakt een statement met zijn sferische, glanzende bolwoning. Jag begon zijn carrière bij Rolls Royce, waar hij kennis maakte met een belangrijk motto van Henry Royce's: 'Neem het beste dat bestaat en maak het beter. Als het niet bestaat, ontwerp het dan.’ Dit motto is de basis voor alles wat Jag doet, of dat nu werk of spel is.

De inventieve ingenieur begint zijn carrière bij Rolls-Royce, Bentley: “Ik werkte ook een korte periode bij Lotus, maar keerde daarna terug naar Bentley en startte vervolgens mijn eigen freelance ontwerpbedrijf in 2010, Aesculapius Limited. Recent heb ik nog een nieuwe vleugel ontworpen, die je vanaf 2020 achter op de nieuwe F-type serie van Jaguar Landrover kan zien.”
Toen Jag’s kinderen jong waren, bouwde hij kajaks, als onderdeel van een technische uitdaging met vijf vrienden, voor een gezinsuitje. “Ik heb daardoor hout leren kennen. Later hebben we besloten om samen een ​​boomhut te bouwen. Ik wilde geen traditionele boomhut, het moest iets anders zijn en ik wilde een bol, die hangt als een conker (Conker = de harde glanzende donkerbruine noot van een paardenkastanje boom).”

Word je blij van dit soort gave huisjes? Bestel dan een van m'n boekjes:


illustraties Marcel van Mierlo



Lees het hele artikel hier:


Cubes van Nestron Singapore